Амортизація у підприємця на загальній системі: короткий опис ситуації на сьогодні. СБГ №19 (2017) жовтень
Право нараховувати амортизацію підприємцям на загальній системі оподаткування було даровано законотворцями з 1 січня 2017 року. Однак з практики комунікації із нашими клієнтами ми знаємо, що далеко не всі підприємці скористалися даним правом. Цьому є чимало об’єктивних та суб’єктивних причин. Ми ж зосередимося на декількох важливих моментах.
Кадровий аутсорсинг
На будь-якому підприємстві незалежно від напрямку діяльності ведення кадрового обліку є трудомістким процесом. Необхідно постійно відслідковувати зміни в трудовому законодавстві та враховувати нововведення при веденні діловодства в частині особистих справ штатного персоналу установи, фірми, організації, компанії тощо
Акт виконаних робіт по формі КБ2 і КБ3
Акт виконаних робіт - це первинний документ підписується між Підрядником, які виконали будь-яку частину робіт за поточний місяць і Замовником.
Підготовка кошторисної документації для участі в тендері
Розробка кошторисної документації для участі в тендері виконується за обсягами робіт і з урахуванням вимог викладених в документації конкурсних торгів.
- Амортизація не для всіх ОЗ
Фіскальна служба зайняла позицію, за якою підприємці можуть амортизувати лише ті ОЗ, , які були придбані після 01.01.2017 р. Приклад такого підходу можна побачити в листі ДФСУ від 25.07.2017 р. № 16192/6/99-99-13-01-02-15 (далі – Лист № 16192) (див. після статті). Такий підхід дуже спірний, але більшість миролюбних підприємців не матимуть вибору.
- Дата початку амортизації ОЗ
Власне тут потрібно враховувати два ключові моменти.
1. Податківці рекомендують підприємцям вести облік амортизації, користуючись П(С)БО 7 «Основні засоби» (див. Лист № 16192). Тож починати нараховувати амортизацію слід з місяця, наступного за місяцем, у якому об’єкт став придатним для корисного використання (введений в експлуатацію).
2. Слід постійно пам’ятати про специфіку обліку доходів та витрат в приватних підприємців: аби амортизація була включена до витрат, основні засоби мають бути оплачені, а їх отримання — документально оформлене.
- Дата закінчення амортизації ОЗ
Зважаючи на те, що ми керуємося стандартом бух обліку, останнім місяцем нарахування амортизації буде місяць вибуття об’єкта (п. 29 П(С)БО 7).
- Визначення первісної вартості ОЗ
Питання не врегульоване. Та оскільки податківці не заперечують щодо використання бух стандарту, то сподіваємося не будуть і проти того, що первісна вартість основного засобу формується подібно до юросіб — див. п. 8 П(С)БО 7.
Цитата з п.8 П(С)БО 7:
«Первісна вартість об’єкта основних засобів складається з таких витрат:
суми, що сплачують постачальникам активів та підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт (без непрямих податків);
реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються в зв’язку з придбанням (отриманням) прав на об’єкт основних засобів;
суми ввізного мита;
суми непрямих податків у зв’язку з придбанням (створенням) основних засобів (якщо вони не відшкодовуються підприємству/установі);
витрати зі страхування ризиків доставки основних засобів;
витрати на транспортування, установку, монтаж, налагодження основних засобів;
інші витрати, безпосередньо пов’язані з доведенням основних засобів до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою».
- Де в Книзі обліку доходів та витрат показувати амортизацію?
Робити це треба в графі 8«інші витрати, пов’язані з отриманням доходу» Книги обліку доходів і витрат. До того ж на думку ДФСУ — щомісячно(категорія 104.08 ЗІР, додаток № 2). Як пояснюють фіскали, саме в цій графі 8 фізособа – підприємець відображає суму фактично понесених інших витрат, безпосередньо пов’язаних з одержанням доходу, які повинні бути документально підтверджені. Тож очевидно і амортизацію слід записати сюди через відсутність іншої альтернативи.
Очевидно, що з часом форму Книги доповнять графою, призначеною для амортизації. Та поки що треба викручуватися, як виходить. До речі, у форму декларації для підприємців уже внесли відповідні зміни і там у додатку Ф2 тепер є графа «амортизація» та ще окремо розрахунок амортизації.
Разом із графою 8 підприємцям у графі 5 «реквізити документа, що підтверджує понесені витрати» Книги також рекомендуємо зазначити про те, що амортизація нарахована на підставі облікового регістру, в якому цей підприємець ведете розрахунок амортизації. Його форми не встановлено, а тому вона може бути довільна. Тим не менше сама такий регістр є документальним підтвердженням витрати.
- Який метод нарахування амортизації використовувати?
Тут вибору не багато. За пп. 177.4.7 ПКУ розрахунок амортизації основних засобів і нематеріальних активів здійснюється із застосуванням прямолінійного методу. При цьому річна сума амортизації визначається діленням первісної вартості об’єкта, яка амортизується, на строк корисного використання такого об’єкта (цей строк визначається підприємцем, але не має бути менше мінімальних строків із пп. 177.4.9 ПКУ).
Утім описані правила не означають, що амортизацію можна нараховувати один раз за рік. Вище ми казали, що ДФСУ наполягає на щомісячному нарахуванню. Це важливо для визначення початку і закінчення амортизації, ну і власне для списання амортизації у витрати.
- Чи можна нараховувати амортизацію на автомобілі?
На жаль, ні. Амортизувати вантажні і легкові автомобілі не можна (пп. 177.4.6 ПКУ). Більше того, податківці наполягають на тому, що до вантажівок належать сідельні тягачі і причепи з напівпричепами. Хоча така позиція досить спірна і можливо буде оскаржена підприємцями в суді. Не потрапляють витрати на їх купівлю й до ФОПовських витрат. Ремонт і техобслуговування таких авто теж ані амортизують, ані включають у витрати.
На щастя тільки витрати на паливо можна включати до витрат.
Array
Cхожі статті
В яких випадках відсутня вина підприємства за несвоєчасно виплачену заробітну плату?
07.10.2016
Про оподаткування податком на доходи фізичних осіб пасивних доходів
09.09.2016
17 червня закінчується перехідний період для зміни «старих» статутів ТОВ
28.05.2019